Fakta menarik tentang kucing.

In the name of Allah the Beneficent and the most Merciful.
Assalamualaikum :)

             Alhamdulillah harini hari jadi kucing saya. dah masok 35 tahun. kita hidup bahagia, indah, ceria, riang bersama kan meoww? Hahaha mohon bagi freekick. Harini saya nak cerita tentang Fakta Istimewa Mengenai Kucing. But before that #tahu kah anda? bahawa sesungguhnya saya adalah seorang wanita yang sangat suka dan sayang dan cinta akan haiwan yang bernama kucing. anda pula bagaimana? ecewah Hahaha :p Okay let's chek it out.




Kucing adalah haiwan comel dan manja. Ia amat sesuai dijadikan haiwan peliharaan. Rasulullah juga berpesan untuk menyanyangi kucing kerana baginda sendiri memliki seekor kucing yang bernama Mueeza.

Antara sifat Mueeza yang Rasulullah suka adalah Mueeza selalu mengiow ketika mendengar azan seolah olah menjawab azan. Dan setiap kali baginda pulang ke rumah Mueeza akan bangun dan tunduk lalu baginda akan mengelus lembut kucingnya. Baginda sangat menyanyangi Mueeza sehingga pernah ketika baginda mahu mengambil jubah dan Mueeza tidur diatasnya, lantas baginda memotong bahagian itu supaya tidak mengganggu tidur kucingnya. SubhanAllah, sungguh sayang Rasullullah akan kucingnya. Dan pada setiap kali Rasulullah menerima tetamu, akan selalu terlihat baginda sedang mengendong Mueeza di pehanya.

Jelaslah baginda bersifat penyanyang dan sangat menyanyangi kucing.Baginda juga pernah bersabda bahawa kucing termasuklah dalam perhiasan rumah. Ia tidak dikotori sesuatu bahkan tidak ada najis. kucing adalah haiwan yang SUCI. bekas makanannya, badannya, bulunya semua suci.

Mengapa Rasulullah begitu pasti akan kesucian makhluk yang bernama kucing ini? Sedangkan ada diantara kita semua masih ragu ragu untuk memegang kucing. Iya kan? Kajian kajian yang dijalankan telah menemukan beberapa fakta sahih tentang keistimewaan kucing.



Fakta1 : Lidah kucing ditutupi oleh benjolan kecil, runcing. benjolan ini bengkok seperti kikir/gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. dan ketika kucing minum, tidak ada setitis air pun yang jatuh. Lidah kucing juga merupakan alat pembersih canggih. permukaannya yang kasar dapat membuang bulu bulu mati dan membersihkan bulu bulu yang tersisa di badannya.

Fakta2 : Hasil penelitian doktor dan experiment di makmal, ditemukan bahawa badan kucing bersih. malah LEBIH BERSIH DARI MANUSIA. menurut Doktor George Maqshud, ketua makmal di Klinik Haiwan Baitharah. Kuman jarang ditemukan pada kucing. Jika kuman itu ada, maka serta merta kucing itu akan sakit. So conclusionnya apabila kucing uolls semua sihat maka ia BEBAS dari kuman. 

(Comel je kan? hehe)


Last not least, perasan tak? dalam banyak banyak kucing, kebanyakkannya semua kucing tak suka air. kan? nak tahu kenapa? here we go. Kucing tak suka air kerana air merupakan tempat yang subur untuk pembiakan bakteria. terutama pada takungan air. Kucing sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak akan berjemur dan tidak juga berada berdekatan dengan air. Hal ini kerana(ewahh hehe :p), supaya bakteria tidak berpindah kepadanya.Inilah yang menjadi faktor utama tiada kuman pada kucing. Terdapat juga hadis mengatakan kucing itu tidak kotor dan najis sehingga dibolehkan berwuduk dengan air bekas minumannya.

So, Awsome kan? SubhanAllah. tapi...sayangnya ramai orang yang pandang negative dekat kucing. ada yang mengatakan kucing dapat menyebabkan asma kerana bulunya. tapi semua nya salah. tak betul pun. dah Allah nak bagi penyakit dekat awak, Allah nak uji awak, so terima lah dengan hati terbuka. jangan nak salahkan haiwan yang sebegitu comel pulak. dia pun ada hati dan juga perasaan. kesian dia tau :'( 

1 comment:

  1. Assalamualaikum bakal bidadari syurga! Waaa akak suke post ni! Despite the fact terperanjat nmpk gmbar, tp suke fakta2 ni :) Alhamdulillah, bertambah ilmu akak :)

    ReplyDelete

Jangan lupa tinggalkan coment anda disini ye! thankyou :-*